flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Відбулася зустріч з міжнародними експертами Європейської комісії з питань ефективності правосуддя та Консультативної ради європейських суддів

31 березня 2015, 13:15

31 березня 2015 року в приміщенні Державної судової адміністрації України відбулася зустріч керівництва ДСА України з міжнародними експертами Європейської комісії з питань ефективності правосуддя та Консультативної ради європейських суддів. Візит експертів було організовано Проектом Ради Європи "Посилення незалежності, ефективності та професіоналізму судової влади в Україні". До групи експертів увійшли Седрік Візарт де Бокарме, Президент Консультативної ради європейських суддів, Адіс Ходжич, експерт Європейської комісії з питань ефективності правосуддя, Арташес Мелікян, координатор Консультативної ради європейських суддів та Консультативної ради європейських прокурорів. Державну судову адміністрацію України на зустрічі представила заступник Голови ДСА України Ольга Булка та керівники профільних структурних підрозділів ДСА України.

На зустрічі було обговорено застосування інструментів Європейської комісії з питань ефективності правосуддя" (CEPEJ) та початок роботи нового Проекту. Метою цього Проекту, який працюватиме в Україні протягом 2015-2016 років та фінансуватиметься Європейським Союзом, є покращення судового менеджменту в Україні та його наближення до європейських стандартів і найкращих практик європейських держав.

Консультативна рада європейських суддів давно надає допомогу країнам в аспекті адміністрування судів та вирахування показників якості роботи. Перевагою Проекту є надання допомоги з урахуванням місцевого законодавства, судової практики, національних традицій та інших особливостей кожної країни.

Оцінюючи стан правосуддя, Комісія застосовує систему оцінювання, яка охоплює найважливіші якості функціонування судів: дотримання процесуальних термінів, тривалість перебування справ на розгляді, середня вартість розгляду однієї справи тощо.

Надаючи загальну оцінку української судової системи, експерти CEPEJ зробили висновок, що вона функціонувала, використовуючи наявні ресурси на середньому рівні; була завантажена нижче середнього рівня: річний потік вхідних справ (або навантаження) був нижче середнього рівня, порівняно з потоком вхідних справ у судових системах країн-членів Ради Європи; була здатна обробити річний потік вхідних справ вище середнього рівня: рівень розкриття справ був кращим, ніж середній показник судової системи країн -членів РЄ; мала час на винесення рішення вище середнього рівня. Експертами було зроблено висновок, що українська судова система функціонувала доволі непогано в порівнянні з іншими країнами Східного Партнерства. Проте, існують проблеми з тривалістю розгляду певних типів справ та тенденція до збільшення часу для винесення рішення. Також є потреба зосередитися на збільшенні бюджету на навчання суддів, збалансувати державні витрати на всі частини судової системи. Необхідно зробити більший акцент на впровадженні сучасних систем управління судом, які стосуються використання систем моніторингу, сучасних ІКТ, відеоконференцій, опитування користувачів та стандартів якості в Україні.

Для того щоб органи судової влади України продовжували збирати, здійснювати моніторинг, аналізувати та вживати заходів, використовуючи максимально об'єктивну  кількісну та якісну діагностику, Проект передбачає співпрацю з органами судової влади в Україні в наступних напрямках:

- оптимізація тривалості судового розгляду;

- вирахування не лише кількісних, а й якісних показників для визначення якості відправлення правосуддя;

- проведення оцінки тривалості та якості розгляду справ у трьох пілотних судах України;

- включення компонентів CEPEJ у процес навчання суддів в Україні;

- підготовка групи національних викладачів.

За результатами зустрічі сторони домовилися про подальшу співпрацю щодо проведення об'єктивного аналізу визначення якості відправлення правосуддя в Україні, вироблення та використання критеріїв оцінки роботи суддів для оптимізації їх роботи та вирахування об'єктивної потреби штатної чисельності.